De beste social media planners voor Instagram, Facebook en LinkedIn

Ken je dat opgejaagde gevoel dat je nog iets ‘moet’ plaatsen op Instagram, Facebook, LinkedIn etc.? En oh ja, welke afbeeldingen moet je erbij posten? Veel ondernemers die ik spreek, zeggen dat ze er niet aan toe komen om regelmatig iets te plaatsen op hun social media kanalen. Maar wat als je nu vooruit kunt plannen? Dat scheelt je een hoop stress wanneer je druk bent. En de kwaliteit van je berichten gaat omhoog als je niet meer om ‘on the spot’ content maakt.

Planningstools

Er bestaan ontzettend veel planningstools die je kunnen helpen bij je social media strategie. Maar welke kun je nu het beste kiezen voor Instagram? En kun je die tool ook meteen gebruiken voor LinkedIn? Ik geef je een overzicht van mijn favorieten en vertel je waarom juist deze tools goed kunnen werken voor jouw social media strategie. Of je nu op zoek bent naar een specifieke planner voor Instagram berichten en Stories of naar een breder platform waarbinnen je op verschillende kanalen kunt inplannen, deze tools maken het makkelijker om consistent te zijn op social media. Ik geef je mijn voorkeuren omdat ik veel met deze tools werk voor mezelf en mijn klanten. Het is dan ook geen gesponsord blog.

De beste Instagram planner: Later

Mijn favoriet voor het inplannen van Instagram berichten én Stories is Later. Het is betaalbaar, het heeft heel veel mogelijkheden en het is simpel om te gebruiken. Er zijn heel veel verschillende tools om je Instagram grid (het overzicht van foto’s) goed in te plannen zoals Plann, Preview en Planoly. Ik gebruik zelf Later en raad het ook aan al mijn klanten aan en leer het in mijn trainingen. Een van de redenen is omdat Later een Instagram Certified Partner is. Het maakt gebruik van de API van Instagram (een API maakt communicatie en het uitwisselen van informatie mogelijk tussen verschillende (software) systemen) en is daarom minder gevoelig voor grote veranderingen binnen Instagram.

Voordelen van Later:

  • Content inplannen vanaf je desktop
  • Je kunt media (foto’s, video’s etc.) uploaden via een simpel ‘drag & drop’ systeem
  • Simpel uploaden en terugvinden van content voor je planning
  • Hashtag lijsten en teksten opslaan en categoriseren
  • Je kunt je grid (afbeeldingen overzicht) eenvoudig inplannen met een preview
  • Het is een Instagram Certified Partner
  • Je kunt automatisch posten
  • Je kunt Later ook gebruiken voor Facebook, Pinterest en Twitter planning

Er zijn verschillende prijsplannen binnen Later. Met de gratis versie heb je toegang tot de basic planningsopties. Maar de betaalde versie heeft hele fijne extra mogelijkheden zoals het inplannen van Stories en video’s, hashtags zoeken en uitgebreide statistieken. Er zijn verschillende abonnement opties, afhankelijk van wat voor gebruiker je bent.

Planoly is ook een Instagram Certified Partner. Ik kies er persoonlijk niet voor omdat ik het minder prettig vind werken en Planoly is beperkt tot alleen planning voor Instagram. Preview en Plann zijn beide ook goede grid planners maar zijn alleen via de app op je mobiel te gebruiken en dus niet via je desktop. Daarnaast zijn het geen Instagram Certified Partners.

Beste planner voor Facebook groepen, Facebook pagina’s en LinkedIn: Buffer

Als het gaat om Facebook en LinkedIn strategie dan kies ik voor Buffer. Buffer is de enige tool die ook in kan plannen voor Facebook groepen en pagina’s.

Voordelen van Buffer:

  • Je kunt eenvoudig lange URL’s inkorten via buff.ly (goed voor de leesbaarheid van je post!)
  • De Chrome extensie maakt het makkelijk om content van websites in te plannen en te delen
  • Buffer heeft verschillende mogelijkheden als wachtrijen aanmaken, nu posten en berichten inplannen
  • Met een gratis Buffer account kun je al inplannen op 3 platforms inplannen (10 berichten per 30 dagen)

Ook Buffer kent verschillende prijsplannen. Alle plannen zijn een periode gratis uit te proberen en na die periode kun je weer terug gaan naar de gratis versie.

Voor grotere bedrijven

Als je in een team werkt en naast de planning van social media ook de webcare in één tool wilt hebben dan zijn hier verschillende opties voor:

  • Coosto
  • Obi4One
  • Sprout Social

Naast deze tools zijn er natuurlijk nog veel meer oplossingen. Bij de keuze voor een tool is het belangrijk te weten wat je van de tool verwacht, waar je het voor wilt gebruiken en hoeveel en welke medewerkers ermee moeten werken. Vraag hiervoor dan ook altijd een demo aan en check hoe snel en uitgebreid de klantenservice is.

Plannen

Welke tools je ook kiest, zorg er in ieder geval voor dat je tijd inplant voor het schrijven van content en het verzamelen van beeldmateriaal. Blok hier een vast moment voor in je agenda en zorg dat je tijdens het schrijven, verzamelen en plannen van je berichten niet gestoord wordt. Zo ga je strategisch te werk en wordt de content op jouw social media kanalen beter van kwaliteit!