Ik las deze week een stuk in De Volkskrant over het ‘bedrog’ op Instagram. De journaliste had zich laten ‘influencen’ tot het boeken van een Instagrammable huisje in de Ardennen. Het zag er allemaal perfect uit. Schapenvachtjes op de bank, houtkacheltje, stalen ramen van vloer tot plafond. Dé plek waar ze als gezin met twee kleine kinderen even bij zouden kunnen komen van de sleur van alledag. De tekst van de influencer over ideale omstandigheden gaf de doorslag.
Teleurstelling
Eenmaal aangekomen bleek de houtkachel levengevaarijk voor de kleintjes, stonden de huisjes erg dicht op elkaar en paste het kinderbedje alleen maar in de tiny woonkamer (want een tiny house) dus overdag slapen was geen optie voor de kleintjes.
Het artikel ging verder over allerlei reisbestemmingen die in het echt niet zo mooi waren als op Instagram. Influencers laten zich betalen voor het maken van de mooiste plaatjes en deze te delen onder hun volgers.
De Instagram val
Ook ik ben wel eens in de Instagram val gelopen. Vorig jaar maakten wij met ons gezin een reis langs de westkust van Canada en de Verenigde Staten. Ik vond prachtige foto’s van de Capilano Suspension Bridge in de buurt van Vancouver. Mensen die er alleen opstonden bij het zachte licht van de zon … de waarheid bleek wel even anders. Allereerst moesten we dure tickets kopen om vervolgens en masse (ik overdrijf niet, kijk maar naar de foto) over die brug te schuifelen! We hebben er het beste van gemaakt, het maakte het wel extra spannend met al die mensen op die brug. Zou hij het houden…?
Influencers
Influencers op Instagram worden aangesproken op het feit dat ze gratis reisjes maken voor reclame of betaald worden voor hun posts. Maar is Instagram nu echt zo anders dan de reisgidsen en reclamefolders van vroeger? Ook daar staan de mooiste plaatjes in, geschoten door een reisagent of fotograaf die naar netjes voor betaald wordt.
De wereld is nu alleen kleiner geworden. We gaan allemaal op reis en we willen allemaal die unieke ervaring meemaken. En het delen van je vakantie ervaringen is we heel erg makkelijk geworden via social media. Het is vooral belangrijk om meerdere reviews te lezen, andere bronnen te bekijken dan alleen Instagram. En loop niet massaal achter de grote influencers aan. Er zijn ook micro influencers die originele content schrijven en minder platgetreden paden bewandelen.
Eerlijk een kritisch
En kijk ook eens naar wat je zelf post. Natuurlijk laat je vooral de prachtige reviews zien over jouw bedrijf en laat je de moeilijke gesprekken met een klant achterwege. Maar je mag ook best de lastige dingen laten zien. Waar ben je minder goed in en laat je bijvoorbeeld hulp voor invliegen?
Blijf vooral kritisch. Over wat je ziet en leest op Instagram maar ook naar wat je zelf post. Inspireer je volgers maar blijf wel eerlijk. Daar worden we allemaal mooiere mensen en bedrijven van!
Volg je me al op Instagram? Daar neem ik je mee in ‘all things content marketing’ waarmee jij je favoriete klant aantrekt. Zie ik je daar?