Na de introductie van Reels heeft Instagram weer een nieuwe feature gelanceerd: Instagram Gidsen. Een zesde content vorm binnen het platform naast berichten, stories, IGTV, Live en Reels. Maar wat is het en hoe zet je het zakelijk in?
Wat zijn Instagram Gidsen?
In een Instagram gids kun je jouw favoriete inhoud op één plek bewaren. Dit kunnen je eigen berichten zijn of die van andere accounts. Instagram zegt dat ze hun gebruikers een manier willen bieden om ‘gemakkelijker aanbevelingen, tips en andere inhoud te delen en ontdekken’. Met behulp van gidsen kun je je eigen content bundelen of een gids maken van jouw favoriete accounts! Allemaal op één plek en mooi vormgegeven als een klein tijdschrift.⠀
Wat heb je eraan?
Je hebt in de loop van de tijd heel wat waardevolle content geplaatst. Die berichten stapelen op in jouw grid (foto overzicht) en zakken steeds verder naar beneden naarmate je meer deelt. Bovendien staan je vaste thema’s (als je met een goede content strategie werkt) allemaal door elkaar.
Met een gids kun je bv. per thema een mooie verzameling maken per thema. Ik heb bijvoorbeeld begin dit jaar een reeks berichten geschreven over het plannen van je berichten en stories. Nieuwe volgers gaan nooit al je berichten door en zien deze tips nu niet. Ik heb ze nu verzameld in een gids zodat het makkelijk terug te vinden is én ook meteen deelbaar in stories of met andere accounts!
Of je verzamelt inspirerende content van andere ondernemers in een speciale gids. Eigenlijk net zoals je wel eens doet in je stories maar dan op één plek verzameld.
⠀
Wat kun je allemaal doen met Instagram gidsen?
Er zijn drie verschillende opties:
-
Plaatsen: maak een gids per favoriete locatie. Bijvoorbeeld per stad of land. Leuk voor reisblogs en sport accounts (de mooiste mountainbike routes van Gelderland/ Groningen, Limburg etc.)
-
Producten: beveel de producten aan van jouw favoriete accounts of die van jezelf. Je kunt hier bijvoorbeeld een mooie special maken voor cadeautjes voor de feestdagen.
-
Berichten: maak hier een verzameling van je eigen berichten, bijvoorbeeld per thema. Of maak een gids van je opgeslagen berichten van andere accounts zodat zij in het zonnetje gezet worden.
⠀
Is het ingewikkeld?
Helemaal niet! Een goede Reels maken is bewerkelijker…
-
Je maakt de gids aan door op je eigen profiel op het plusje rechts bovenaan je scherm te tikken
-
Kies voor Plaatsen, Producten of Berichten
-
Kies de berichten die je toe wil voegen aan je gids. Je ziet alleen de foto’s van de berichten dus open Instagram even op een andere telefoon of je laptop om de juiste berichten te selecteren
-
Geef je gids een naam, geef de berichten een titel en een korte omschrijving waar het bericht of de video over gaat
-
… et voilà! Je hebt een gids gemaakt! ⠀
Je kunt achteraf je gids nog aanpassen en de volgorde van je berichten veranderen.
⠀
Waar vind je die gidsen?
Boven de berichten van jouw profiel staat een rijtje content mogelijkheden: Berichten, Reels, IGTV, Gidsen, Shop en Tags. Daar vind je ze dus ook bij jouw favoriete accounts. Het icoontje ziet eruit als een tijdschrift .
Ik heb nog geen toegang tot Instagram gidsen!
Geen probleem! Ga naar een account dat al een gids heeft staan en open daar een Instagram Gids. Scroll helemaal naar beneden, daar staat een knop ‘Gids maken’. Hiermee activeer je gidsen voor jouw account!
Ik heb de eerste al gemaakt en ben enthousiast! Het is een super mooie manier om je informatie te groeperen en zo nog meer waarde te geven aan je volgers!
En nu? Gidsen gemaakt en dan?
Hartstikke leuk natuurlijk. Maar daarmee win je niet de wedstrijd als het gaat om klanten aantrekken en je bedrijf te laten groeien. Daar heb je net even wat meer voor nodig. Volg je me al op Instagram? Daar neem ik je mee in ‘all things content marketing’ waarmee jij je favoriete klant aantrekt. Zie ik je daar?