Instagram marketing voor lokale bedrijven

Instagram marketing voor lokale bedrijven

Met meer dan een miljard actieve gebruikers is Instagram een populair marketingplatform geworden voor bedrijven van alle groottes en niches. Instagram rolt steeds meer functies uit die bedrijven helpen communiceren met hun doelgroepen, om producten te promoten en nu ook te verkopen via de app zelf.

Tegenwoordig is de inzet van Instagram ook cruciaal voor lokale bedrijven. Waarom? Uit onderzoek is gebleken dat 97% van de mensen online naar lokale bedrijven zoekt en 86% van de klanten online beoordelingen leest voordat ze een bedrijf gebruiken.

Drie redenen waarom je Instagram moet gebruiken voor de marketing van je lokale bedrijf:

  1. Trek lokale klanten aan: als een van de snelst groeiende social media platformen is de kans groot dat jouw doelgroep zich op Instagram bevindt. Het platform werd eerder vooral gebruikt door de echt jonge gebruikers. Nu ligt het wereldwijde gemiddelde tussen de 18 en 34 jaar. Met de Instagram locatie tags is het eenvoudig om locale gebruikers te bereiken en dus klanten aan te trekken.
  2. Doe marktonderzoek: mensen delen hun mening op Instagram. Het is dus een waardevolle bron van openhartige meningen geworden. Volg accounts die passen bij jouw bedrijf om zo te zien waar jouw doelgroep in geïnteresseerd is. Wat houdt ze bezig? Hier kun je vervolgens op inspelen met jouw content.
  3. Instagram als klantenservice: klanten zetten tegenwoordig social media steeds meer in als klantenservice. Speel hier dan ook op in en zorg dat je op het platform aanwezig bent om die service te verlenen. Dit kan zijn het beantwoorden van vragen of hulp bieden bij het oplossen van een probleem. Als je dit goed aanpakt, zullen je klanten hun positieve ervaringen delen op Instagram. Het is dus een must om goed op deze vragen in te spelen.

Met het gebruik van Instagram kun je dus je bedrijf promoten, je kunt klantervaringen krijgen én je kunt meer klanten aantrekken. Wees creatief, laat klanten hun aankopen delen op Instagram of zorg voor een ‘Instagrammable’ plekje in je winkel waar klanten foto’s kunnen maken en delen. Zorg dat je bedrijf getagd wordt of gebruik een hashtag die verbonden is aan jouw bedrijf.

Op deze manier groeit jouw zichtbaarheid online en trek je klanten aan voor je offline bedrijf.